Tips
Beste motorliefhebber,
Hieronder de volgende tips. Sommige zijn wellicht bekend bij je en andere kun je ongetwijfeld je voordeel mee doen.
Heb je zelf een goede tip voor andere motorrijders, laat het me dan weten.
Extra tip:
Voor de meeste motorrijders komt de winterstop er weer aan. Hierbij enkele tips voor de winterstalling:
• Maak je motor voor de winter goed schoon. In de winter kan anders het vuil uitdrogen en in het voorjaar zeer moeilijk te verwijderen zijn. Verwijder zeker insecten op lakdelen, omdat die uiteindelijk je lak na een aantal maanden kunnen aantasten (en verkleuren).
• Voor eenvoudig reinigen van velgen, motorblok, remklauwen e.d. kun je Dasty van de Wibra gebruiken (makkelijk in gebruik, goedkoop en een bijzonder goede werking).
• Een accu kan stuk gaan als die niet wordt gebruikt voor een aantal maanden (bijv. door te verre ontlading). Om dit te voorkomen kun je een druppellader aansluiten en je hebt verder geen omkijken meer. Onze ervaring is uitstekend met de Optimate 3 voor normale motoren en Optimate 4 Dual voor motoren met Canbus.
• Staat je motor in een garage of schuur: doe je motor onder oude 1 persoons matrasovertrek (past ideaal) of een motorhoes voor binnen (kosten ook weinig). Voorkomt stof/vuil in de wintermaanden op je motor en is als nieuw als je ‘m uit z’n winterslaap haalt.
• Olie verversen inclusief oliefilter kun je het beste voor de winter doen
• Een mooie gelegenheid om je ketting eens grondig te reinigen. De kettingreiniger van S100 doet echt wonderen. Opspuiten, goed laten intrekken (enkele minuten wachten conform de instructie) en daarna simpel afspuiten met water. Je zult verstelt staan hoe eenvoudig en schoon je ketting op deze manier wordt. Daarna niet vergeten opnieuw in te spuiten. En ja, ook weer met S100. Die heeft toch de beste slingervastheid (zie ook diverse tests en is ook onze eigen ervaring).
• Even starten om te checken of ie het nog doet, is absoluut uit den boze tijdens de winterstalling. Je krijgt dan vocht in het blok,olie. Als je start dan is het belangrijk dat je ook een stukje gaat rijden, zodat het blok goed warm wordt. Let er op dat je bent verzekerd!
• Heb je delen die gevoelig zijn voor roestvorming: gebruik siliconenspray om ze tegen vocht te beschermen (niet op remdelen!).
Tip 98:
Voorkom dat rubbers in aanraking komen met WD40. Rubbers dienen te worden behandeld met siliconenspray (weer opletten dat die niet op de verkeerde plekken komt).
Tip 97:
Om een pijnlijk zitvlak te voorkomen is het van belang dan je goed controleert of je broek naden heeft op het zitvlak die kunnen gaan irriteren (denk ook aan ondergoed). Eventueel kun je een wielrennersbroek met zeemleer onder je motorbroek aantrekken.
Tip 96:
Verwarmde handvatten zijn prima te gebruiken voor het vroege voorjaar en najaar. Voor de hele jaar rijders (dus ook in de winter) zal handvatverwarming niet voldoende zijn als het vriest. Je kunt dan beter kiezen voor verwarmde handschoenen (Klan of Gerbings) of extra handkappen op je motor monteren om de directe rijwind van je handen af te houden.
Tip 95:
Als je een nieuwe helm wilt kopen kopen: pas verschillende merken. Ze hebben allemaal een andere pasvorm en het ene merk zal niet fijn zitten, terwijl een ander merk juist beter bij de vorm van je hoofd past. Let er op dat de helm ruim genoeg is en je geen drukpunten op je hoofd hebt, want dan ben je bijna verzekerd van hoofdpijn. Een goede richtlijn is dat als je met 1 hand achter op de helm drukt, dan moet je aan de voorzijde met een wijsvinger tussen je voorhoofd en helm kunnen komen (minimaal 2 kootjes van je vinger).
Tip 94:
Bij het verwisselen van bougies is het belangrijk dat je alles goed schoon spuit voordat je de oude bougie er uit draait. Hiermee voorkom je dat er vuil in de cilinder kan komen met alle gevolgen van dien. Doe dit het liefst met een compressor even schoonspuiten (lucht). Mocht je deze niet hebben, kun je eventueel ook een fietsenpomp gebruiken.
Tip 93:
Heb je een ijzeren tank, doe dan je tank helemaal vol met benzine voor de winterstop om roestvorming te voorkomen.
Tip 92:
Ga je iets te snel de bocht in en moet je afremmen, gebruik dan je achterrem om bij te remmen. Je motor zal daardoor iets naar binnen komen (bij de voorrem zet de motor zich rechtop). Gebruik de achterrem uiteraard niet te fors en oefen dit. Dit is alleen bedoeld om te corrigeren, niet om fors te moeten afremmen.
Tip 91:
Heb je een zachte ondergrond en je moet je motor parkeren? Neem een plaatje (of plankje) mee onder je buddy. Er is ook een speciaal plaatje beschikbaar in de webshop. In nood kan bijvoorbeeld ook een plat getrapt drinkblikje dienen.
Tip 90:
Let op met lange veters in je schoenen (lussen). Het is niet zonder reden dat motorschoenen zelden voorzien zijn van veters of er een afdekking over hebben. Reden is simpel: mocht de veter zich om de rempedaal of schakelpook haken, dan is dat zonde van je motor als je voor het verkeerslicht moet stoppen. Het zal namelijk een spannende uitdaging worden om je voeten snel genoeg aan de grond te krijgen als deze vast zitten aan de pedaal of pook (en hopelijk geen letsel doordat je voet onder je motor komt).
Tip 89:
Ga je met een groep rijden, neem dan gerust een pauze om de 50km (binnendoor) ipv van uren door te rijden. Niet iedereen heeft hetzelfde comfort op de motor en als je eenmaal last hebt aan je achterwerk, is de lol er snel vanaf. Je kunt tevens even de benen strekken en meestal ook even gezellig en goed om eventueel tips uit te wisselen ;-).
Tip 88:
Ververs minimaal 1x per 2 seizoenen je remvloeistof. Oude remvloeistof zorgt ervoor dat ie minder bestand is tegen de hoge druk in de remleidingen. Je remkracht zal daardoor afnemen. Bij een noodstop is het toch fijn dat je de volle remvertraging kunt gebruiken i.p.v. dat je de remhendel tot het handvat kunt inknijpen.
Tip 87:
Het aantal schakels in een motorketting is het aantal “asjes” die de ketting heeft. Een ketting van 112 schakels heeft dus 112 asjes. De clip- of klinschakel zorgt er dus niet voor dat de ketting meer schakels krijgt, maar verbindt er 2. Bij motoren is het altijd aan te raden om klinkschakels te gebruiken. Clip-schakels hebben een minder stevige verbinding en staat meer torsie toe (heeft meer speling).
Tip 86:
Heb je ventielen die moeilijk toegankelijk zijn: er zijn speciale haakse verleng-ventielen verkrijgbaar die er even opgedraaid kunnen worden, zodat het oppompen van je banden een stuk eenvoudiger is. Klein, simpel en eenvoudig onder de buddyseat op te bergen.
Tip 85:
Als je je motor verkoopt of schorst, dan krijg je tegenwoordig geen overzicht meer van het aantal schadevrije jaren. Deze kun je echter altijd opvragen bij Stichting Efficiente Processen Schadeverzekeraars. Dit is aan te raden aangezien verzekeringsmaatschappijen ook fouten maken. Dit gaat meestal goed, maar we hebben gezien dat bij een schorsing na 3 maanden het aantal schadevrije jaren plotseling naar 0 was bijgesteld ipv van het aantal schadevrije jaren dat voor de schorsing was opgebouwd.
Tip 84:
Als je teervlekken op de lak hebt, smeer deze dan in met margarine (boter). Je kunt dan de teervlekken met een zachte doek daarna makkelijker verwijderen.
Tip 83:
Wil je opvallen in het verkeer, dan kun je overwegen om een gele lamp te plaatsen. Dit is wettelijk toegestaan en je zult in het verkeer meer opvallen. Overigens is het zicht in de avond met gele lampen iets minder. Philips heeft ook speciale lampen voor motorfietsen ontwikkeld die ook een oranje lichtfrequentie heeft, waardoor het licht meer opvalt.
Tip 82:
Stal je je motor voor lange tijd stil tijdens bijvoorbeeld de winterstop, zet je banden bij voorkeur van de grond of doe er extra spanning op zetten (0,5 bar extra). Vergeet je banden niet na de winter op de juiste spanning te brengen. Dit geldt voornamelijk voor vochtige en koudes ruimtes.
Tip 81:
Heb je een nieuwe kettingset ontvangen met een klinkschakel, maar je hebt geen speciaal klink-gereedschap, dan is deze toch te monteren met wat handigheid (indien noodzakelijk). Neem een grote en een kleine hamer. Hou de grote hamer met de vlakke kant tegen de achterkant van de klinkschakel en sla met de kleine hamer met de spitse kant braampjes op de beide assen. Een klein braampje rondom is voldoende. Let wel op dat je de boel niet te vast slaat aangezien, omdat je anders een vast stuk krijgt in de ketting. Heb je geen gevoel hiervoor, is het verstandiger om speciaal gereedschap te gebruiken.
Tip 80:
Heb je een scheurtje in je zadel of is je dek slecht: repareren is vaak mogelijk bij elke meubelstofferder of ook zaken die gespecialiseerd zijn. Dit is vaak een heel stuk goedkoper dan een nieuw zadel bestellen.
Tip 79:
Laad je met enige regelmaat een motor op je aanhangwagen: monteer een steadystand. Je motor staat daarmee meteen recht en daarna kun je eenvoudig je motor vastzetten met spanbanden. Je hebt dan niemand nodig om te helpen en is een stuk veiliger voor je motor tegen omvallen.
Tip 78:
Bij het bestellen merken we soms dat klanten hun echte bouwjaar van de motor niet weten en daardoor verkeerde artikelen bestellen. De datum eerste toelating op je kenteken is vaak een goede indicatie, maar je kunt ook te maken hebben met een overjarig of geimporteerd model. Bij twijfel kun je altijd aan de hand van het framenummer het werkelijke bouwjaar achterhalen. Ook wordt in de velg het productjaar aangegeven (maar dit kan ook afwijken, omdat velgen langer liggen in de fabriek).
Tip 77:
Wil je direct van je motorverzekering af? Je kunt eenvoudig op de website van de RDW (www.rdw.nl) je motor schorsen en daarna weer aanmelden. Kost je wel € 25,00, maar je verzekering vervalt daarmee wel meteen en daarna kun je een nieuwe verzekering afsluiten. Doe dit wel in een rustige periode, omdat hier enkele dagen overheen gaan voordat alles is afgehandeld. Let wel op je no-claim periode, aangezien ze bij verzekeringen in complete jaren tellen.
Tip 76:
Maak je remmen (remklauwen, schijven e.d.) nooit schoon met WD40, omdat deze iets vettig is (en smeert) en dat is funest voor de werking van je remblokken. De kans dat je met spuiten de schijven raak is zeer aannemelijk. Gebruik hiervoor speciale remmenreiniger.
Tip 75:
Als je nieuwe banden hebt laten monteren, controleer bij het ophalen of ze de band juist hebben gemonteerd. Bijna alle motorbanden hebben een looprichting en dit wordt aangegeven met een pijl. Kijk of deze pijl inderdaad in de richting staat waar ook normaal naar toe draait. Check dit ook als je bijvoorbeeld je voorwiel terug plaatst (bij sommige motoren zijn deze in 2 richtingen te monteren). Deze looprichting heeft onder andere te maken met een optimale waterafvoer.
Tip 74:
Als je handvatten op je stuur moet schuiven kun je deze het beste aan de binnenzijde nat maken met ruitensproeiervloeistof. Daardoor schuift het handvat er makkelijker op en de vloeistof verdampt vanzelf volledig, zodat je handvatten daarna stevig vast zitten.
Tip 73:
Als je kabels wilt intapen, gebruik liever niet de bekende isolatietape. Zoals je wellicht weet, geeft dat na een tijd een kleverige zooi en niet eenvoudig om het daarna weer fatsoenlijk schoon te krijgen. Er is speciale vulcaniserende isolatietape verkrijgbaar (even zoeken in onze webshop op isolatietape) die wel een waterdichte verbinding met zichzelf maakt, maar verder niet kleeft aan de bekabeling.
Tip 72:
Als je boegies vervangt, draai die niet te vast en doe er een beetje kopervet aan om invreten te voorkomen. Met niet te vast bedoelen we het draaimoment aanhouden van de fabrikant en anders geldt vast is vast. Gaat de bougie invreten, kan het een dure klus worden om die er weer uit te krijgen.
Tip 71:
Heb je kabels of leidingen langs slijtage-gevoelige plekken lopen (bijvoorbeeld bij je balhoofd), dan kun je hier een kunststof slang omheen doen van bijvoorbeeld je aquariumpomp of benzineleiding. Leidingen in diverse maten zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar bij een dierenwinkel of benzineleidingen in onze webshop.
Tip 71:
Als je remmen piepen, kun je proberen om de achterzijde (acherzijde, niet de voorzijde!)van de remblokken in te smeren met kopervet. Dit wil in sommige gevallen het piepen verhelpen.
Tip 69:
Zet je motor in de vrij als je langer voor een verkeerslicht staat. Bij sommige motoren kan de koppelingsstift anders flink heet worden hetgeen de werking en slijtage aan dat deel niet ten goede komen.
Tip 68:
Als je de bougies verwisselt van je motor, maak eerst de kop schoon door bijvoorbeeld te blazen met een compressor of eventueel een fietsenpomp. Doe je dat niet, bestaat de kans dat er vuil of misschien wel kleine steentjes in je cilinder vallen met alle gevolgen van dien.
Tip 67:
Zijtassen zijn op moderne motoren meestal niet goed vast te zetten (smalle korte zit). SW-Motech heeft de zogeheten Blaze zijtassen met eenvoudige te monteren beugels. Hierdoor zitten je zijtassen wel stevig en trek je ze niet naar binnen tegen je achterwiel of uitlaat. De beugels zijn ook weer eenvoudig te verwijderen als je de zijtassen niet gebruikt.
Tip 66:
Sluit nooit electrische componenten rechtstreeks aan op je accu zonder zekering. Plaats er altijd een zekering tussen. Ontstaat anders kortsluiting, zal de isolatie van de kabel kunnen smelten en in brand vliegen met alle gevolgen van dien. Uiteraard kun je dan ook je accu meteen afschrijven als de sluiting te lang duurt.
Tip 65:
Een slippende koppeling is eenvoudig vast te stellen. Rij in een rustig tempo (zo’n 50km/h) en schakel vervolgens in de hoogste versnelling. Geef dan vol gas. Indien de koppeling is verleten, zal het toerental flink toenemen, maar is de accelaratie niet in verhouding tot de toename van het toerental. Je kunt dan vaak de laten toenemen tot de toerenbegrenzer in een seconde zonder dat je nauwelijks versnelt.
Dit alles kan vervolgens duiden op versleten koppelingsplaten, een niet goed afgesteld kabel etc. Tijd voor onderzoek en herstel. Rij hier namelijk niet te lang mee door, omdat anders ook de metalen platen moet vervangen (stuk duurder dan alleen de zogeheten beklede platen).
Tip 64:
Plaats je de zijstandaard op een zachte ondergrond (gras/zand), doe er dan een plankje, dekseltje, plat getrapt drinkblikje of iets anders onder. Je zult niet de eerste zijn die zijn motor kan oprapen na 5 minuten als de standaard is weggezakt in de grond.
Tip 63:
Rij nooit te dicht achter een vrachtauto, ookal houdt ie je lekker uit de wind. Ten eerste ziet de chauffeur jou niet, maar ook als er een abrupte remactie door de vrachtauto wordt uitgevoerd, ben je gegarandeerd te laat aangezien je geen enkel zicht hebt op wat er voor de vrachtauto gebeurd.
Tip 62:
Gebruik een slotreminder als je een schijfremslot gebruikt. Voorkomt je veel ellende (= schade) als je weg wilt rijden. Ander handig hulpmiddel is een schijfremslot met alarm te nemen. Die gaat vanzelf af als je weg rijdt. Hopelijk rij je niet te hard weg, zodat je tijdig kunt reageren.
Tip 61:
Zet je de motor vast met een zogeheten stuurlus of stuurharnas, trek dan de spanbanden niet te hard aan. Het gebruik van spanbanden met ratel is af te raden, omdat daarmee te veel kracht kan worden gezet en daarmee trek je je stuur wellicht krom. Het is voldoende als je voorvork halverwege is ingedrukt.
Tip 60:
Draait je startmotor niet, maar gaan er waarschuwingslampjes branden als je de startknop in drukt? Check dan eerst of de dodemansknop mogelijk actief is en bij sommige motoren eventueel of de zijstandaard nog uitgeklapt staat. Je zult niet de eerste zijn die de halve motor al uit elkaar heeft liggen….
Tip 59:
Gebruik nooit benzine, diesel, petroleum, stickerverwijderaar op een windscherm of kuipruit. Het kunststof zal wit uitslaan en is niet meer weg te krijgen. Uiteraard geldt hetzelfde voor je motorvizier. Gebruik water, eventueel met insectenspray of zeepsop om vuil weg te krijgen en let er op dat je doek schoon is om krassen te voorkomen.
Tip 58:
Als je het gewone achterlicht wilt vervangen op een motor met een Can-bus systeem voor een LED-achterlicht, denk er dan ook aan om een weerstand extra te plaatsen. Deze zijn standaard ook in onze webshop te vinden en is eenvoudig te plaatsen. Je krijgt anders een foutmelding dat de lamp stuk is.
Tip 57:
Ga je in het voorjaar weer rijden, rij dan niet overmoedig. In je hoofd heb je nog hoe je hebt gereden in de vorige zomer/najaar met de nodige kilometers van het seizoen, echter de vaardigheid kan in de winterstop iets minder worden.
Tip 56:
Een Xenon-lamp op je motor geeft niet alleen goed licht, maar verhoogd ook de zichtbaarheid vanwege de opvallende kleur. Deze zijn verkrijbaar in verschillende kleuren. 8000K geeft een wit met blauwe schijn. 6000K is een kleur die ook vaak autolampen worden gebruikt. Meer dan 8.000K is niet aan te raden, omdat je dan behoorlijk blauw licht hebt. Let wel op dat je de lamp goed afstelt om verblinding van tegenliggers te voorkomen.
Tip 55:
Trilt een lampje van een motor regelmatig stuk: er zijn speciale lampen te verkrijgen die beter bestand zijn tegen trillingen bij bijvoorbeeld off-road rijden (dus niet de standaardlampen in de autohandel).
Tip 54:
Je kunt koppelingsplaten verwisselen zonder olie af te laten (indien je een zogeheten natte koppeling hebt): zet je achterwiel op een stoeptegel en daarna op de zijstandaard. Let op dat je motor stevig staat niet al te scheef staat. Je kunt dan de koppelingsdeksel loshalen zonder dat er olie uit loopt. Dit werkt uiteraard alleen als je koppelingsplaten aan de rechterzijde zitten (bijna altijd is dit wel het geval).
Tip 53:
Als een koppeling is versleten, zijn dit 9 van de 10 keer alleen de zogeheten bekleede plaaten. Deze hoef je dan dus alleen te vervangen en geen complete set met stalen platen.
Tip 52:
Voorvorkkerringen vervangen bij een upside-down voorvork kan een behoorlijke klus zijn met speciaal gereedschap. Het bespaart je vaak veel ergernis en schade aan je voorvork om met de losse vorpoten naar de motorzaak te gaan en daar nieuwe keerringen te laten plaatsen.
Tip 51:
Bij controle van je ketting moet je op 2 dingen letten: zitten er vaste stukken in de ketting en kun je de ketting bij het grote tandwiel lostrekken. In het eerste geval zie je dit doordat de schakels niet mooi in lijn lopen. Bij het tweede geval geldt dat als je de ketting aan de achterzijde iets er vanaf kunt trekken, dan is de kans erg groot dat je ketting is versleten (mits je ketting uiteraard de juiste spanning heeft).
Tip 50:
Bij de betere druppelladers (zoals CTEK en Optimate) wordt standaard een extra kabel meegeleverd voor vaste montage op je motor. Daarmee kun je de aansluiting onder je zadel maken en hoef je niet met krokedillenklemmen te werken. Dit is ook handig als je moeilijk bij de accu kunt. Overigens kan diezelfde aansluiting ook voor bijvoorbeeld je navigatie worden gebruikt als je die kabel in de buurt van het stuur legt
Tip 49:
Controleer bij het achterwiel met enige regelmaat of de markeringen van de kettingspanners op de achterbrug aan beide zeiden even ver staan. Check het eventueel met een schuifmaat. Dit voorkomt slijtage aan de ketting. Dit is eveneens zeer belangrijk bij het spannen van de ketting (zie tip 48).
Tip 48:
De spanning van de ketting moet je controleren als je er op zit (vraag of iemand je even wilt helpen). Deze ketting moet dan maximaal 3cm op en neer kunnen (echter ook niet minder, want dan staat je ketting te strak). De juiste spanning is niet alleen goed voor je ketting, maar ook voor het motorblok zelf.
Tip 47:
Tijdens zware rijomstandigheden, zoals in de regen, verkramp je sneller. Juist dan werkt ontspanning als een wonder. Zo helpt het al door tijdens het rijden een paar keer flink diep adem te halen.
Tip 46:
Kijk tevens uit met helmen in de aanbieding (die al langer liggen): het piepschuim in de helm wordt door de jaren heen harder en verliest uiteindelijk zijn demping (gemiddels geven fabrikanten als Shoei 5-7 jaar aan). Als een helm al 5 jaar of langer ligt (we zijn het al tegen gekomen, ook op de Motorbeurs Utrecht) dat ook hiervan de demping minder is. Dit zal niet zo snel gaan als in de buitenlucht, maar wel iets om rekening mee te houden.
Tip 45:
Zorg dat motorhandschoenen altijd wat ruimer zitten. De luchtlaag die er tussen zit vormt een isolatielaag tegen de kou. Hetzelfde geldt voor motorlaarzen. Je moet ongeveer 1cm voor de toppen van je vingers over houden.
Tip 44:
Let op met accessoires uit China. Kost soms een fractie van wat er in Europa wordt aangeboden. Echter het materiaal dat wordt gebruikt en afwerking is bedroevend (zeker als het prijsverschil erg groot is). Bij Chinese fabrikanten worden vaak aluminiumsoorten gebruik die veel minder sterk zijn. Wij hebben het gezien dat bij voetsteunen je na 3 keer en flink op op en neer bewegen, de steuntjes begonnen door te buigen. Het kost niks, je krijgt ook niks. Kwaliteit kost eenmaal geld. Overigens hiermee niet zeggende dat alles uit China van slechte kwaliteit is, het is alleen goed opletten.
Tip 43:
Mocht je een keer verrast worden door flinke kou: doe een paar kranten aan de voorkant onder je motorjas.
Tip 42:
Zet in je telefoon de nummer van de ANWB Wegenwacht – Pechhulp voor de Motor. Met deze service helpen wij specifiek verkeersdeelnemers met een motor weer op weg, bijvoorbeeld als zij zijn stilgevallen door een lekke band of een technische storing. Met name in de wintermaanden wordt er door motorrijders veel van de service gebruik gemaakt. De hulp geldt uiteraard voor heel Nederland (24 uur per dag).
Maak tevens een contactpersoon aan onder de naam ICE (In Case of Emergancy) en zet daar het nummer onder dat gebeld kan worden in nood door hulpverleners. Dit is internationaal algemeen bekende term onder hulpverleners.
Tip 41:
Rij je door in de winter en je wilt je motor mooi houden: spuit dan elke dag je motor schoon als er is gestrooid. De huidige “2-componenten” pekel specifiek voor ZOAB-asfalt is zeer agressief voor aluminium (voorvork en motorblok)
Tip 40:
Last van een gevoelig achterwerk na een lange rit: probeer het eens met een wielrenbroek aan onder je motorkleding.
Tip 39:
Is je accu stuk, check dan altijd of er geen te hoge laadstroom is (vaak defecte spanningsregelaar). De laadspanning hoort tussen de 13.5V en 14.1V te liggen. Meer dan 15V is niet goed en kan er uiteindelijk toe leiden dat je accu weer de geest gaat geven. Meer info over vullen en controleren van een accu is te vinden via de onderstaande link:
Tip 38:
Moet je de accu loskoppelen: altijd eerst de min loskoppelen en dan pas de plus. Monteren van de accu juist andersom: eerst de plus monteren en daarna de min.
Tip 37:
Je ziet steeds meer motoren met een canbus-systeem. Hierbij worden de electrische componenten gestuurd en gemeten via een zogeheten canbus. Maak alleen wijzigingen aan het systeem als je weet waar je precies mee bezig bent. Het kan anders leiden tot een storingsmelding op het systeem. Let dus ook op met het eenvoudig aftakken van 12V van een bepaalde kabel. Ook zoiets kan tot foutmeldingen leiden.
Tip 36:
Als je wilt rijden met warm weer (25+ graden) en toch beschermd rijden zonder dat je helemaal van je motor zweet, check dan eens een zogeheten mesh-motorjas. Deze zijn van verschillende merken te krijgen en waaien lekker door en toch ben je beschermt. Qua prijs vallen deze motorjassen mee.
Tip 35:
Als je motor slecht start, probeer te voorkomen dat je de startmotor per startpoging niet langer dan 5-10 seconden de knop ingedrukt houdt. Doe liever meerdere pogingen met tussenposen. Dit om schade aan de startmotor te voorkomen.
Tip 34:
Als je motorolie moet verversen, doe dit het liefst aan het begin van de winterstalling. Oude olie wordt zuur en kan eventueel onderdelen aantasten. Denk bij het verversen ook aan de oliefilter en nieuwe keerring voor de aftapplug.
Tip 33:
Check zeer regelmatig (liefst na elke rit) of er vuil zit op je voorvork (binnen vorkpoten zelf). Maak deze eventueel schoon en daarmee voorkom je een lekkende voorvork, omdat er een zandkorrel tussen je keerringen gaat zitten en mogelijk krasjes maakt.
Tip 32:
Als je de lak van je motor tijdelijk wilt beschermen ivm een tas op tank of buddy, dan kun je hierover eenvoudige (zelfhechtende) transparante keukenfolie gebruiken. Voorkomt lelijke doffe plekken die anders kunnen ontstaan tijdens de rit.
Tip 31:
Lithium accu’s zijn zeer licht en besparen zo’n 65% aan gewicht (verschil is echt zeer groot). Daarnaast is het verlies aan vermogen tijdens stilstand stukken minder dan een normale accu (dus geen druppellader nodig). Nadeel is wel dat gebruik onder de 0 graden minder is vanwege snellere ontlading en bij min 10 graden zelf af te raden i.v.m. te weinig startcapaciteit.
Tip 30:
Met een (moderne) motor met canbus heb je alleen een speciale acculader nodig (Optimate 4 Dual) als je die via bijvoorbeeld de ingebouwde (mini)-sigarettenplug wilt aansluiten (zoals bij BMW). Sluit je een druppellader rechtstreeks op de accu aan met bijvoorbeeld de standaard meegeleverde kabel van de acculader, volstaat een gewone druppellader (geen speciale lader nodig in dat geval!).
Tip 29:
Last van het beslaan van het vizier: gebruik een heel klein beetje afwasmiddel en wrijf met een vochtige doek de binnenkant van je vizier hier mee in. Dit moet heel dunnetjes en je mag er eigenlijk niets van zien.
Tip 28:
Knoei je met remvloeistof op lakdelen e.d., verwijder dit meteen aangezien dit anders vlekken in de lak kan geven die je niet zo maar weg krijgt. Kan in eerste instantie geen probleem lijken als je knoeit en laat het zitten, echter na een tijdje kan verkleuring van de lak optreden.
Tip 27:
Repareer nooit een band met een reparatieset in de zijwangen van je motorband (zal ook zelden voorkomen). Alleen reparaties in het loopvlak zijn veilig uit te voeren.
Tip 26:
Plak je stickers (bijvoorbeeld velgstriping of tankpad) op je motor, hou er dan rekening mee dat de stickerlijm lange tijd nodig heeft voordat deze zijn sterkste kleefkracht heeft. Dit kan tot 6 weken duren voordat alle miniscule lucht onder de sticker vandaan is. Deze lucht is voor het oog niet zichtbaar. Ben tot die tijd ook voorzichtig met schoonmaken (geen directe harde waterstraal). In dat opzicht is het eigenlijk een beetje te vergelijken met net gespoten lakdelen.
Tip 25:
Neem je een bocht met je motor, kijkt dan altijd naar het einde van de bocht (of hoe ver je ook kunt kijken). Daardoor neem je de bocht vloeiender en met meer zekerheid. Doe dit steeds bewust, zodat het uiteindelijk automatische wordt. Ligt er een steen op de weg, focus NIET op de steen, maar kijk er naast. Je rijdt onbewust namelijk daar naar toe waar je kijkt.
Tip 24:
Als je stil staat voor een verkeerslicht, probeer te vermijden dat je de remmen inknijpt voor een langere tijd. Je krijgt dan op 1 plek extra warmte-ontwikkeling met in het slechtste geval een licht kromme remschijf. Dit geldt overigens voor situaties waarbij de remschijf erg heet is, zoals bij rijden in bergen (afdaling). Gebruik dan de achterrem bij het stilstaan indien nodig (deze is vaak minder heet).
Tip 23:
Wil je thermokleding kopen: check of deze is voorzien van zogeheten Windstopper. Dit houdt de directe wind/kou extra tegen.
Tip 22:
Laat je nieuwe banden monteren: rij de eerste paar bochten alsof je op eieren rijdt! De banden zijn erg glad en je zult niet de eerste zijn die meteen onderuit gaat met zijn motor na montage van nieuwe banden.
Tip 21:
Als je LED-knipperlichten monteert op je motor, kan het zijn dat je knipperlichten te snel gaan knipperen. Hier zijn 2 oplossingen voor: of een ander knipperlichtrelais of weerstanden gebruiken. Weerstanden zijn voor de meesten de eenvoudigste oplossing, omdat vaak onbekend is waar het relais zich bevindt en welke aansluiting deze heeft. Bij weerstanden is het een kwestie van weerstanden er tussen plaatsen. Je hebt van de weerstanden 2 varianten: voor 10W lampjes en 21-23Watt lampjes. Check dus eerst hoeveel Watt je normale lampen hebben. Overigens geldt voor alle moderne motoren dat deze bijna allemaal 10Watt lampjes gebruiken.
Tip 20:
Doe NOOIT olie voor auto’s in een motor met een natte koppeling. In speciale olie voor motoren zijn additieven (toevoegingen) opgenomen die de werking van de koppeling waarborgen. Je hebt anders kans op een sneller doorslippende koppeling. Let hierbij ook altijd op de juiste viscositeit. De juiste olie voor je motor is eenvoudig te vinden in de webshop via het menu Onderhoud, Olie en dan via de tool van Putoline.
Tip 19:
Synthetische en semi-synthetische olie kunnen door elkaar worden gebruikt. Ooit in het verleden is er een merk geweest, waarbij dit inderdaad een probleem was. Echter met de huidige olieën is dit niet meer. We hebben dit specifiek aan een vertegenwoordiger van Putoline nagevraagd en deze heeft dit bevestigd. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
Tip 18:
Als je rem wat wazig aanvoelt en misschien volledig tot aan de handgreep kunt inknijpen, dan is het aan te raden je remmen te (laten) ontluchten. Dit geldt ook als je koppeling niet goed aangrijpt (dan kan dat een oorzaak zijn). Ontluchten van leidingen vergt een specifieke techniek, maar je kunt ook een speciaal ontluchtingsset gebruiken.
Tip 17:
Gebruik je een automatisch ontluchtingsventiel om je remmen of koppeling te ontluchten, doe dan aan de ontluchtingsnippel bij de schroefdraad een beetje kopervet. De werking van het ontluchtingsventiel wordt daarmee gewaarborgd. Anders heb je kans dat er lucht via de schroefdraad weer naar binnen komt.
Tip 16:
Schroefdelen van verschillende metalen kunnen ontzettend vast gaan zitten. Denk hierbij aan stalen bouten in een aluminium component, zoals een bout waarmee de uitlaat aan de cilinderkop wordt geschroeft. Of denk aan schroeven van de schijfremmen in de velg. Dit is te voorkomen door gebruik te maken van keramisch vet. Dit is hiervoor speciaal geschikt en voorkomt corrosievorming. Smeer hiermee lichtjes de draad van de bout in en daarmee voorkom je corrosie.
Tip 15:
Heb je een origineel onderdeel stuk van je motor en voor nieuw vragen ze de hoofdprijs? Kijk dan eens op www.bike-teile.de. Dit is een Duitse website waarop gebruikte originele motoronderdelen worden aangeboden door veel handelaren. Vraag altijd wel van te voren naar de verzendkosten, zodat je daar geen verrassingen mee hebt.
Tip 14:
Importeren van een motor is kinderlijk eenvoudig (voldoende info over te vinden) en kan je een veel geld besparen bij gebruikte motoren. Check wel van te voren hoeveel BPM je eventueel moet betalen. Let er tevens op bij aankoop dat alle nummers exact kloppen (geen letter/cijfer te veel of te weinig) en ook het nummer van het motorblok. Laat je hier van te voren foto’s van mailen. Klopt er iets niet in combinatie met de bijbehorende papieren: vingers af, je krijgt er gegarandeerd problemen mee tijdens je gang naar de RDW.
Tip 13:
Als je garantie hebt op je motor (nieuwe motoren), doe je er goed aan deze bij een officiele dealer te laten onderhouden. De reden hiervoor is dat er vaak gratis modificaties aan de motor worden doorgevoerd door een merk vanwege productiefouten (tot zelfs vervanging complete vorkpoten zoals bijvoorbeeld bij MV Agusta geweest!) of een gewijzigde afstelling/mapping etc. Officiele dealers worden hierover geinformeerd en voeren die dan ook automatisch bij je motor uit. Vraag er eventueel gerust naar bij een dealer of er modificaties bekend zijn voordat je een beurt laat doen.
Tip 12:
Start liever niet je motor voor eventjes om warm te laten lopen tijdens de winterstop. Ga je er niet mee rijden en wordt het blok niet goed door en door warm, dan krijg je condensvorming in het blok en ook in de motorolie. Van 2 a 3 maanden stilstand heeft een motor geen hinder (in een motorzaak staan motoren vaak veel langer stil). Zie wel tip 5 inzake de accu tijdens de winterstop.
Tip 11:
Als je de ketting moet reinigen of andere werkzaamheden waarbij olieresten, vetresten e.d. makkelijk op de grond kunnen komen, dan kun je dit ook in een wasbox doen voor auto’s. Deze zijn voorzien van speciale opvangbakken voor vervuild water, zodat het vuil niet zo in het milieu terecht komt. Uiteraard geldt voor verwisselen van olie, koelvloeistof en andere vloeistoffen dat deze apart opgevangen dienen te worden en deze kun je gratis afgeven bij het gemeentelijke milieustation.
Tip 10:
Spuit je ketting in NA een motorrit. Het smeermiddel kan zich zo beter verdelen, omdat de ketting nog wat warm is van de rit en daarnaast krijgt het smeermiddel de kans om het teveel aan smeermiddel te verdampen. Doe je dit net voor de rit, dan krijgt de kettingspray niet de gelegenheid om zich goed te verdelen en slingert het merendeel er weer af op je velg.
Tip 9:
Als je je ketting een keer grondig wil reinigen zonder veel gedoe: gebruik de S-100 kettingreiniger. Spuit de ketting in, laat het 15 minuten (!) inwerken en spuit deze vervolgens af met een harde waterstraal (tuinslang). Daarna wel je ketting weer opnieuw insprayen met kettingspray. Uit eigen ervaring ondervonden dat in elk geval de kettingreiniger van S-100 erg goed werkt (ook je tandwielen e.d. worden superschoon zonder gedoe en heeft in positieve zin door erg goede werking verrast).
Tip 8:
Goedkope meubelreiniger spray kun je eventueel ook gebruiken om snel vuil van je velgen te verwijderen (nooit op je schijfremmen spuiten!). Is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld WD40 en werking is net zo goed. WD40 werkt hiervoor overigens ook erg goed (naast de andere prima eigenschappen daarvan). Meubelreiniger ruikt ook nog eens lekker ;-).
Tip 7:
Een helm heeft een levensduur van zo’n 5-7 jaar. Dit komt met name door het materiaal in de helm (dempend piepschum). Dit piepschuim verliest na jaren de schokdempende eigenschappen door UV-straling. Dit is uiteraard afhankelijk hoe vaak je een helm draagt, opbergt e.d. Berg je helm daarom het liefst in de meegeleverde helmhoes op in een kast of donkere plek. Let dus ook op bij de koop van aanbiedingen van een overjarige helm dat deze niet al enkele jaren in de winkel heeft gelegen of in de etalage!
Tip 6:
Zoek je artikelen voor je motor voor een grote of kleine beurt: ga naar de webshop, kies je motor via de homepage en kies vervolgens de optie Grote beurt of Kleine beurt. Je ziet dan meteen welke artikel je allemaal nodig hebt om een beurt uit te voeren. Als je een artikel in het winkelmandje hebt gedaan, kies dan voor Verder winkelen. Je komt dan meteen weer bij de juiste selectie van artikelen uit.
Tip 5:
Een accu lijdt er van als deze niet wordt gebruikt. Vandaar dat een accu na een winterstop de geest kan geven aangezien die dan gedurende een langere periode niet is gebruikt. Sluit deze daarom aan op een druppellader. Deze hebben speciale programma’s om de accu in goede conditie te houden. Die druppellader kun je voor elke motor weer opnieuw gebruiken en is goedkoper dan de meeste accu’s. Het is dus een eenmalige aanschaf voor jarenlang plezier.
Tip 4:
Een bandenreparatieset is echt een aanrader bij een weekendje er op uit e.d. Als je een nagel/schroef in de band hebt, ben je binnen 10 minuten weer op weg. Voor de prijs dat zo’n setje kost, bespaar je je in zo’n geval veel tijdverlies en ergernis en als je met een paar motorrijders bent is dat toch wel fijn. Het blijft overigens een noodreparatie, maar je kunt in elk geval je rit voortzetten.
Tip 3:
Het is een aanrader om speciale oordoppen te laten aanmeten specifiek voor jouw oren. Het is een enorm verschil met standaard dopjes en ze passen zonder te irriteren. Het genot dat je er van hebt en fatsoenlijke geluidsbescherming maakt de aanschafprijs helemaal goed. Zelf heb ik altijd gereden met van die standaard oordoppen, maar nu met deze aangemeten oordoppen, wil ik nooit meer anders (veel eerder moeten doen).
Tip 2:
Motorhandschoenen die door en door nat zijn en je moet nog rijden: rij naar een tankstation en pak daar speciale gratis plastic handschoenen die normaal worden gebruik om diesel te tanken en doe die onder de natte handschoenen aan. Scheelt je in elk geval de directe natte kou.
Tip 1:
Laat insecten niet al te lang op je vizier van je helm. Als die te lang zitten, dan zal bij m.n. getinte vizieren plekken in het vizier ontstaan die niet meer weg te krijgen zijn (behalve met een nieuw vizier). Denk hier vooral aan als je de motor in de winterstop doet.